Laden...
Klein momentje, aub.
Hmm. Het duurt blijkbaar wel even. Misschien kun je de pagina eens opnieuw laden?

Ga je naar het buitenland?

Wat je moet weten

In het buitenland gebruik je binnen de EU je nationale bundel om te bellen, sms'en of mobiel te surfen. Geen extra roamingkosten meer dus, en je verbruik gaat gewoon van je nationale bundel af. Buiten de EU gelden speciale tarieven.
Kies hieronder je type simkaart voor alle details. Het Vikingvoordeel is enkel geldig in België.
Let op: als je op een boot of in een vliegtuig bent, maak je verbinding via een satelliet.
Raadpleeg onze FAQ voor meer info.

  • Ik kan geen sms’en meer sturen. Wat moet ik doen?

    Dan is er hoogstwaarschijnlijk wat mis met je sms-centrale. Die moet je dus even checken. Er zijn 2 mogelijke nummers: +32486000005, en +32456002000. Als het ene nummer niet werkt, probeer je het andere.

    iPhone-gebruikers kunnen de sms-centrale instellen door de code *5005*7672*+32486000005# of *5005*7672*+32456002000# in te toetsen en op de knop bellen te drukken.

    Alle andere gebruikers kunnen de centrale ingeven in de instellingen van het toestel zelf (meestal bij de instellingen van je sms-app).

    Herstart hierna je toestel en probeer een sms naar jezelf te sturen. Als dat niet werkt, laat het ons dan zeker weten.

  • Wat gebeurt er tijdens de activatie op het nieuwe platform?

    Herinner je je onze planning nog? Wel, het is tijd voor stap 3: vanaf 27/8 starten we namelijk met het activeren van simkaarten op ons nieuwe platform. We doen dat OTA, “over-the-air”, zodat jij er geen zuchtje last van hebt. Als de activatie achter de rug is, sturen we je een sms dat alles in orde is.

    Daarnaast moet je bij die activatie voor 2 dingen opletten. Ten eerste: je voicemail gaat veranderen. Concreet betekent dat:

    • Al je opgeslagen oude voicemailberichten zullen wegvallen. Is er nog een bericht dat je graag zou houden, dan raden we ten stelligste aan om dat eerst op te nemen. Dat doe je makkelijk met een recorder app. Voor Android raden we de gratis app Call Recorder - ACR aan, en voor iOS het gratis TapeACall Lite: Call Recorder. Je activeert gewoon de app, je belt je voicemail, beluistert de berichten die je wilt houden, en klaar is kees. Je doet dat best zo snel mogelijk, logisch.
    • Je moet na de activatie dus ook je voicemail opnieuw instellen. Lees je hier alles over. 

    NA DE ACTIVATIE

    En dan, nog belangrijker: je moet na de activatie mogelijk ook je mobiel internet opnieuw instellen. Nadat je de sms hebt gekregen, doe je dit: 

    • Ga via wifi naar deze pagina, en zoek daar je toestel. Ga daarna naar Internet/Handmatig instellen en volg de stappen om een nieuw toegangspunt toe te voegen.
    • Heb je een iPhone en gebruik je ook de Viking App? Ga in de app dan naar Meer > Instellingen > Instellingen APN laden. En, floep, ze worden automatisch ingesteld in je toestel.
    • Tot je je mobiel internet weer hebt ingesteld, zal ook je hotspot niet werken. Logisch.

     

    Misschien kun je vlak na de activatie geen sms’en of oproepen ontvangen. Dat ligt mogelijk aan de zogenaamde routing. Andere operatoren hebben wettelijk gezien 24 uur de tijd om sms’en en oproepen naar jouw nummer te activeren. Als je 24u na het ontvangen van de sms nog steeds onbereikbaar bent, laat het ons dan zeker weten.

    In het buitenland?

    Zit je op dat moment van activatie in het buitenland? Geen probleem, dan wachten we met de activatie tot je terug in België bent. Je moet daar zelf niets voor doen.

    Let op: dit is nog niet de omschakeling naar het Orange-netwerk. Dat is voor het voorjaar van 2019.

    Moest je toch nog moeilijkheden ondervinden na de activatie (dus nadat je de sms gekregen hebt), kijk dan even op deze pagina. Kun je best wat op vinden.

  • Wanneer krijg ik mijn vervang-simkaart?

    Vanaf juli beginnen we met het versturen van een vervang-simkaart naar bijna alle Vikings. Je krijgt je vervang-simkaart tussen augustus en december. Het voornaamste is dat je weet dat je je op geen enkel moment zorgen moet maken als je je simkaart nog niet hebt gekregen, want alles blijft gewoon werken zoals normaal.

    We sturen niet alle vervang-simkaarten tegelijk op, dat gebeurt in fases. Vandaar dat het wel even duurt, en dat we niet precies kunnen zeggen op welke datum je de simkaart zult krijgen. Dus geen zorgen als je nog geen vervang-simkaart hebt gekregen, hij komt er sowieso aan.

    Heb je een gewone vervang-simkaart aangevraagd omdat je vorige verloren of gestolen is? Dan krijg je die uiteraard sneller. Die mag je binnen de 1-3 werkdagen in je bus verwachten (maximum 5).

  • Hoe stel ik het mobiele internet in?

    Je moet je toestel eerst correct configureren voor je verbinding maakt met het internet. Voor de meeste toestellen die je in België kunt kopen, volg je simpelweg de configuratiewizard op onze website. Als de automatische optie niet werkt, gebruik dan de handmatige gids. Herstart je toestel ook altijd voor je je internetverbinding test.

     

    Vond je je toestel niet in de lijst? Geen zorgen. Als je een Android-toestel hebt, dan lijkt elke andere Android-telefoon op de jouwe qua instellingen. Maar we geven hieronder de instellingen nog eens mee, je kunt nooit weten:

     

    • APN = web.be
    • Username = web
    • Password = web
    • Proxy = [niets invullen]
    • Port = [niets invullen]
    • APN-type = default,supl
    • Authentication / verification type = PAP

     

    Als je alles hebt ingegeven, sla al je aanpassingen op, doe dan je vliegmodus even aan en uit voor je je verbinding test. Als dat niet werkt, herstart je je toestel. Dan is je verbinding in orde.

  • Binnen welke termijn moet ik mijn vervang-simkaart activeren?

    Het is enorm belangrijk dat je dit zo snel mogelijk doet na het ontvangen van je simkaart. Maar stel dat dat niet lukt omdat je bijvoorbeeld op vakantie bent, geen paniek: je hebt nog tijd. Doe het gewoon zo snel mogelijk. Je huidige simkaart zal binnenkort helemaal niet meer werken (vanaf midden februari 2019).

  • Meer veelgestelde vragen
Beschikbaar

Schrijf ons

Maandag tot vrijdag 08:30 - 12:00 & 12:30 - 22:00
Weekends 10:00 - 22:00
Uitzonderlijk gesloten

Bel ons

Maandag tot vrijdag 08:30 - 12:00 & 12:30 - 17:00

x

Ben je zeker?

Onderstaande verwijderen?

x